“Bestaat het monster van Loch Ness nu wél of niet?”
1 januari 2007 – Voorbeschouwing door Mathijs Schiffers - Theater Centraal

“Vanaf je achtste ga je vragen stellen over dingen waar je altijd in
hebt geloofd. Maar wat als dan blijkt dat bijvoorbeeld Sinterklaas
niet bestaat? Blijft het dan nog wel leuk?” zegt Annemiek Nienhuis,
een van de bedenkers van ‘Loch Ness’, een stuk voor iedereen die
ouder is dan acht jaar, waarmee Hetpaarddatvliegt vanaf medio
januari door Nederland en België trekt.

foto: Patrick Hesdahl
Hetpaarddatvliegt laat de vraag omtrent het bestaan van de goedheilig man
onaangeroerd en heeft ervoor gekozen om een ander mysterie centraal te
zetten: het monster dat zich zou ophouden in de wateren van het Schotse Loch
Ness. “We zochten iets spannends, iets mystieks, en vooral: iets waarover zelfs
volwassenen zich het hoofd breken”, zegt Nienhuis. “In het stuk gaan twee
zussen en een broer in een bootje het meer op waar ze de as van hun
overleden opa zullen uitstrooien, zoals hij dat gewenst heeft. Opa heeft het
monster namelijk ooit gezien.”
De drie (volwassen) kleinkinderen worden gespeeld door Loek Beckers,
Reem Wittenbols en Nienhuis zelf. Tijdens hun boottocht over het meer
worstelen zij met filosofische vragen over geloof in de breedste zin van het
woord. Nienhuis: “De kinderen zijn zeer verschillend van karakter. De jongen
is heel wetenschappelijk en op zoek naar feiten, terwijl een van de meisjes
juist voor alles openstaat. Het andere meisje daarentegen is vooral heel erg
bang aangelegd.” De vraag is natuurlijk of ze het monster te zien zullen krijgen.
Maar dat is niet waar het uiteindelijk om draait, legt Nienhuis uit. “We willen
vooral laten zien dat het belangrijk is dat je de ruimte krijgt om te geloven wat
je wilt geloven.” Nienhuis is samen met Beckers en Wittenbols verantwoordelijk
voor het idee en de tekst van ‘Loch Ness’. Regieadviezen voor het stuk, dat
ongeveer zestig minuten duurt, kwamen van Anke Boerstra die ook als dramaturg
optrad.
‘Loch Ness’ is de derde voorstelling die Hetpaarddatvliegt maakt voor kinderen.
Maar de totstandkoming was uniek, zegt Nienhuis. “We hebben interviews
gehouden met vijftig kinderen in de leeftijd van acht tot twaalf en flarden van die
gesprekken komen letterlijk terug in de dialogen die we op het toneel brengen.
Het is de eerste keer dat we dit zo gedaan hebben.” Nienhuis is ervan overtuigd
dat het stuk geschikt is voor een familie-uitje. “Het stuk is spannend en filosofisch
tegelijk. En vanwege de thematiek kan het kinderen en volwassenen met elkaar
verbinden.”